Hypotheekrenteaftrek 2027: maximaal 38,16%, nu 37,56%
Trek je hypotheekrente af, dan krijg je in 2027 maximaal 38,16% terug; nu is dat 37,56%. Voor elke € 1.000 die je aftrekt is dat ongeveer € 6 meer. Het komt doordat het tarief van de tweede belastingschijf omhoog gaat. Het is een voorstel uit het Belastingplan 2027.

In één oogopslag
Gecontroleerd met Belastingdienst en Rijksoverheid · bekijk bronnen en vindplaatsen ↓- Wat is nieuw?
- De hypotheekrenteaftrek levert in 2027 maximaal 38,16% op, nu is dat 37,56%. In 2025 was het 37,48%.
- Wat betekent dit?
- Alleen wie een hypotheek of lening voor de eigen woning heeft, trekt rente af.
- Wat kun je doen?
- De aftrek gaat via je aangifte of je voorlopige aanslag. De tariefsaanpassing rekent de Belastingdienst zelf uit.
- Wanneer weer kijken?
- Geen deadline
Meer kernpunten
- Dat komt doordat het tarief van de tweede schijf in het Belastingplan 2027 omhoog gaat. Het aftrektarief is gelijk aan dat tarief. Het is een voorstel.
- De grens van de hoogste schijf gaat volgens een kabinetsbrief van 29 september van € 78.426 naar € 80.578. Per € 1.000 aftrek krijg je ongeveer € 6 meer terug, in de eerste schijf ongeveer € 4,80.
Dagpeil schrijft en bewerkt teksten met AI. Niet iedere publicatie wordt vóór publicatie door een mens nagelezen. Caslon Media is verantwoordelijk voor Dagpeil. Belangrijke beweringen linken naar de bron. Zo werken we
Keuzehulp
Wat levert je aftrek op?
Kies je belastbaar inkomen in 2027, als je jonger bent dan de AOW-leeftijd.
Kies één antwoord om de uitkomst te zien.
De aftrek gaat via je aangifte of je voorlopige aanslag. De tariefsaanpassing rekent de Belastingdienst zelf uit.
Naslag
Hypotheekrenteaftrek, oud en nieuw
- Maximaal aftrektarief: 38,16% · was 37,56%Voorstel voor 2027. In 2025 was het 37,48%.
- Grens hoogste schijf: € 80.578 · was € 78.426Daarboven geldt de tariefsaanpassing. Voorstel uit de kabinetsbrief van 29 september.
- Eerste schijf: 36,23% · was 35,75%Voor wie jonger is dan de AOW-leeftijd. Voorstel voor 2027.
Heb je je antwoord?
Lees hierna: Eigenwoningforfait 2027: 0,35% blijft, grens voor dure woningen naar € 1.360.000
Het eigenwoningforfait en de Wet Hillen in 2027.
Wat verandert er in 2027?
Hypotheekrente voor je eigen woning mag je aftrekken van je inkomen. Valt je inkomen in de hoogste schijf, dan krijg je die rente niet terug tegen 49,50%. Volgens de Belastingdienst is de aftrek in 2026 beperkt tot 37,56%, het tarief van de tweede schijf. In 2025 was dat 37,48%. Die beperking heet de tariefsaanpassing.
Volgens het Belastingplan 2027 gaat het tarief van de tweede schijf in 2027 naar 38,16%. De fiscale sleuteltabel noemt voor 2027 ook een aftrektarief van 38,16%. Het maximum waartegen je rente aftrekt, stijgt dus met 0,6 procentpunt.
Waarom gaat de aftrek omhoog?
Het kabinet verhoogt in 2027 de tarieven van de eerste en de tweede schijf. In de toelichting staat dat dit onder meer dient om de compensatie van de zorgpremies te betalen. De eerste schijf gaat van 35,75% naar 36,23%, de tweede van 37,56% naar 38,16%. Het toptarief blijft 49,50%.
Omdat de aftrek gekoppeld is aan het tarief van de tweede schijf, levert hij iets meer op. Maar over je inkomen in die schijven betaal je ook meer belasting. De hogere aftrek is dus geen extra voordeel, maar een gevolg van de hogere tarieven.
Wat betekent dat per € 1.000 rente?
Dagpeil rekende het na, zonder rekening te houden met heffingskortingen. Valt je aftrek in de tweede of de hoogste schijf, dan levert elke € 1.000 aftrek in 2026 € 375,60 op en in 2027 € 381,60. Dat is € 6 meer.
Valt je aftrek in de eerste schijf, dan is het € 357,50 in 2026 en € 362,30 in 2027, € 4,80 meer. Heb je de AOW-leeftijd, dan is het tarief in de eerste schijf lager: € 178,50 in 2026 en € 183,30 in 2027.
Een voorbeeld: trek je per saldo € 8.000 af in de tweede of hoogste schijf, dan krijg je in 2026 € 3.004,80 terug en in 2027 € 3.052,80. Dat is € 48 per jaar meer.
Wie krijgt de beperkte aftrek?
Volgens de Belastingdienst geldt de tariefsaanpassing als je inkomen uit werk en woning zonder je aftrekposten in 2026 hoger is dan € 78.426. Op Prinsjesdag bleef die grens in 2027 € 78.426. Op 29 september stelde het kabinet voor de grens te verhogen naar € 80.578. Verdien je daartussen, dan valt je aftrek in 2027 volgens dat voorstel in de tweede schijf en geldt de tariefsaanpassing niet. In beide gevallen krijg je maximaal 38,16% terug. De tariefsaanpassing geldt niet alleen voor hypotheekrente, maar voor alle aftrekbare kosten van je eigen woning, zoals erfpacht en advieskosten voor je hypotheek.
In 2026 is de tariefsaanpassing 11,94%: het verschil tussen 49,50% en 37,56%. Met de tarieven voor 2027 zou dat verschil 11,34 procentpunt zijn. De Belastingdienst rekent de tariefsaanpassing zelf uit in je aangifte.
Verdieping
Wanneer mag je rente aftrekken?
Volgens de Belastingdienst heb je voor een hypotheek die je op of na 1 januari 2013 voor het eerst afsloot, maximaal 30 jaar recht op renteaftrek. Je moet de lening dan minimaal annuïtair of lineair aflossen in 30 jaar en hem gebruiken voor de koop, verbouwing of het onderhoud van je eigen woning.
Verdieping
Geen of een kleine hypotheek: de Wet Hillen
Is je eigenwoningforfait hoger dan je aftrekbare rente, dan krijg je een aftrek voor geen of een kleine eigenwoningschuld. Die aftrek wordt sinds 2019 afgebouwd: in 2025 was het 76,67% van het verschil, in 2026 71,867%. Vanaf 1 januari 2041 vervalt de aftrek helemaal. Het percentage voor 2027 staat nog niet op de site van de Belastingdienst. Meer hierover staat in het dossier over het eigenwoningforfait 2027.
Dit weten we
✓Maximaal aftrektarief 2026: 37,56% · geldt
✓Maximaal aftrektarief 2027: 38,16% · voorstel
✓Maximaal aftrektarief 2025: 37,48%
✓Grens hoogste schijf: € 78.426 in 2026 · geldt
✓Grens hoogste schijf 2027: € 80.578 volgens de kabinetsbrief van 29 september · voorstel
✓Tarief eerste schijf: 35,75% in 2026, 36,23% in 2027 · voorstel
Dit weten we nog niet
?Of het Belastingplan 2027 ongewijzigd door de Tweede en Eerste Kamer komt
?Het percentage van de aftrek bij geen of een kleine hypotheek (Wet Hillen) in 2027
?De uitleg van de Belastingdienst over de tariefsaanpassing in 2027
Wat veranderde wanneer?
Aftrek maximaal 37,48%.
Aftrek maximaal 37,56%.
Belastingplan 2027: aftrek maximaal 38,16% · voorstel.
Nieuw tarief gaat in, als het voorstel wordt aangenomen.
De aftrek bij geen of een kleine hypotheek (Wet Hillen) vervalt.
Dit was het belangrijkste
Je weet wat nu telt en wanneer je opnieuw moet kijken.
Dagpeil werkt dit dossier bij als de informatie verandert. Wijzigingen staan in het revisielog, zodat je ziet wat er is aangepast.
Verder met dit onderwerp
Lees hierna: Eigenwoningforfait 2027: 0,35% blijft, grens voor dure woningen naar € 1.360.000
Het eigenwoningforfait en de Wet Hillen in 2027.
Jouw oordeel